BM Sigortam en Zilveren Kruis optimaliseren diensten om mentale gezondheid te vergroten
De Tilburgse verzekeraar BM Sigortam is meer dan een doorsnee intermediair. Met de stichting BM Life zet oprichter en eigenaar Mehmet Keskin zich al meer dan 20 jaar in voor de gezondheid en het welzijn van zijn leden, voornamelijk Nederlanders met een Turkse achtergrond. Samen met Zilveren Kruis biedt Keskin ondersteuning op het gebied van zorgverzekeringen, sport, reizen en onderwijs: “Je moet oprecht betrokken zijn bij de mensen om wie het gaat.”
Waar staat BM Sigortam voor?
“Wij zijn heel trots op onze naam. BM Sigortam is een afkorting van Benim Sigortam, wat ‘mijn verzekering’ betekent in het Turks. Daarmee zijn we een begrip in de gemeenschap, omdat we optreden als belangenbehartiger voor onze leden. Als onafhankelijk intermediair moet je altijd blijven bewijzen dat je hun vertrouwen waard bent. Dan zijn duurzame relaties met verzekeraars enorm belangrijk. Wij moeten 100% op hen kunnen vertrouwen, want dat vertrouwen geef je door in je adviezen. Dat is één van de redenen dat onze relatie met Zilveren Kruis zo waardevol is. Onze samenwerking gaat dan ook al bijna 25 jaar terug. In 2001 gingen we voor het eerst met elkaar in zee. In 2008 tekenden we een overeenkomst met zorgverzekeraar Agis, die zes jaar later opging in Zilveren Kruis. Zo rolden we als het ware vanzelf in de relatie, die in de loop der jaren alleen maar hechter is geworden.”
“In de Turkse gemeenschap anno 2024 kunnen mensen prima zelf een zorgverzekering kiezen.
Maar het belangrijkste is dat ze zich veilig en vertrouwd voelen bij hun keuze.”
— Mehmet Keskin, oprichter BM Sigortam
“Zorg is breder dan verzekeringen, premies en polissen. Het gaat bijvoorbeeld ook over de vraag hoe je omgaat met je eigen gezondheid. Vanuit BM Sigortam willen we onze leden helpen en ondersteunen om gezonder te worden. Dan moet je oprecht betrokken zijn bij de mensen om wie het gaat. Binnen de moskeevereniging en de sportvereniging, maar ook via sociale media staan we altijd in contact met onze achterban. Wat we communiceren is een boodschap die verder gaat dan alleen een verzekering. Binnen onze gemeenschap is verbinding enorm belangrijk; het vertrouwen dat we er zijn als ze ons nodig hebben. Niet alleen als er zorg gevraagd wordt, maar ook om bij te dragen aan een zo gezond mogelijk leven. Daar zit ook de kracht van onze samenwerking met Zilveren Kruis. Zij voelen dat haarfijn aan en helpen ons de brug te slaan tussen verzekeraar en onze gemeenschap. Eigenlijk hebben we dankzij de intensieve samenwerking met Zilveren Kruis onze eigen doelgroep nog beter leren kennen.”
Hoe belangrijk is cultuur voor de doelgroep van BM Sigortam?
“In de Turkse gemeenschap anno 2024 zijn mensen prima in staat om zelf een zorgverzekering te kiezen. Maar waar het om gaat, is dat mensen zich veilig en vertrouwd voelen bij hun keuze. Daarvoor kijken ze naar ons, omdat we de cultuur kennen, de taal spreken en weten wat er speelt. We staan niet alleen midden in onze gemeenschap, we investeren er ook in. Door mensen bewust te maken van het belang van gezond en fit leven. We weten hoe we onze doelgroep kunnen bereiken en inspireren om bewust te leven. Veel mensen zijn erg kwetsbaar op dit moment. Daarom bieden we met Zilveren Kruis verschillende oplossingen om de gezondheid te versterken. Bewegen en sporten, ook in groepsverband voor dames en heren apart, met respect voor alle gebruiken en culturele verschillen. We organiseren sociale activiteiten, bieden mensen een complete gezondheidscheck en online modules voor hun mentale gezondheid. Want je mentaal goed voelen heeft een positief effect op alles in je leven. Zo proberen we met elkaar iedereen zo gezond mogelijk te houden.”
Als je nu kijkt naar de zorg, wat zou je mensen dan willen meegeven?
“Gezondheid is ons grootste goed. Daarbij komt veel meer kijken dan een polis die zorgkosten dekt. Voorkomen van ziekte is misschien wel het belangrijkste thema van deze tijd. Om mensen daarvan bewust te maken, willen we de komende periode samen met Zilveren Kruis verschillende initiatieven ontwikkelen. Want mentale gezondheid is net zo onmisbaar voor een goede gezondheid als veel bewegen en gezond eten. Als we die boodschap goed overbrengen en tools kunnen aanreiken om ook aan die mentale gezondheid te werken, dan zetten we weer een belangrijke stap om onze gemeenschap vitaler te maken.”
Commercieel directeur Jan-Willem Evers van zorgverzekeraar Zilveren Kruis is altijd op zoek naar manieren om bewust en gezond leven te stimuleren. Al jaren ondersteunt hij de initiatieven van BM Sigortam waar hij maar kan.
“Wat ik vooral bijzonder vind, is de manier waarop Mehmet kijkt naar de behoeften van zijn doelgroep en precies aanvoelt welke rol persoonlijke relaties en verbinding daarin spelen. Wat hebben mensen nodig en hoe kunnen we hun dat bieden? Dat is een manier van werken die ik bij anderen niet altijd terugzie, en dat maakt onze samenwerking even intensief als bijzonder. Inhoudelijk wil ik net als Mehmet een extra stap zetten om de mentale gezondheid van mensen te vergroten. Mentaal welzijn verdient in Nederland meer aandacht, ook – of misschien wel juist – bij landgenoten met een andere achtergrond. Een belangrijk vraagstuk daarbij is hoe je ondersteuning voor mentale gezondheid kunt optimaliseren voor specifiek deze doelgroep. Hoe bereiken we hen als het gaat om een onderwerp dat best gevoelig kan liggen? Ik weet zeker dat we als Zilveren Kruis meer voor de gemeenschap kunnen betekenen op dit gebied. De juiste stappen in kaart brengen, projecten optuigen en uitvoeren – dat is de kant die we op moeten. Mehmet kan daarin met BM Sigortam een sleutelrol spelen, want hij kent zijn mensen als geen ander. En die kennis helpt ons dan weer om nog specifiekere diensten te ontwikkelen en bieden.”
FACEBOOK YORUMLAR